Interview Voor Volkswagen Magazine - NL (*)

Artist Ben Heine in Studio
© 2013 Ben Heine
(Version française à ce lien | English version here)

INTRO: Ben Heine, auteur van het edito in de herfsteditie van Volkswagen Magazine, is een multidisciplinair artiest die speelt met technieken en kunstdragers. Hij combineert fotografie en tekenkunst, zoals in de reeks ‘Pencil Vs Camera’, maar werkt ook met het menselijk lichaam, bijvoorbeeld in ‘Flesh and Acrylic’. Een echte virtuoos met een potlood, maar evengoed bedreven in digitale technieken. Ben Heine stapt moeiteloos van de ene wereld in de andere, en het resultaat is altijd verrassend.

Peyo LissarragueJe studeerde journalistiek maar leerde jezelf tekenen. Maakt dat het moeilijker om erkenning te krijgen van collega’s?

Ben Heine: Autodidact zijn, heeft zo zijn voor- en nadelen. Door het feit dat ik geen kunst gestudeerd heb, zijn er ongetwijfeld al deuren voor me gesloten gebleven. En bepaalde collega’s kijken misschien wat op me neer. Anderzijds geniet ik enorm veel vrijheid. Ik kan nieuwe wegen bewandelen, ik ben niet gebonden aan academische dogma’s of een bepaald type onderwijs. Ik teken al sinds mijn prille jeugd, met veel passie. Ik heb hard gewerkt, ik geloof niet echt in talent. Tekenaar word je door te tekenen. Door vol te houden.

Je studeerde journalistiek en je bent tekenaar… je had bijvoorbeeld ook actualiteitscartoonist kunnen worden. Waarom koos je voor een andere weg?  

Ik heb veel respect en bewondering voor actualiteitstekenaars. Het is heel moeilijk om in enkele pennentrekken complexe situaties uit te beelden. Persoonlijk leg ik me liever toe op universele zaken, niet zozeer op dagdagelijkse details. Ik ben geen artiest die graag polemiek opwekt. Ik ben geen wereldverbeteraar, maar wil wel een boodschap van liefde en vriendschap uitdragen. Ik wil iedereen bereiken, mensen samenbrengen in plaats van te provoceren.

Je laat je inspireren door artiesten zoals Magritte. Is kunst een spel?

Ja, ik geloof in humor in kunst. In een ludieke, kinderlijke kijk. Wat natuurlijk niet impliceert dat ik geen humanistische waarden verdedig of diepgang zou missen.

Dat is ook wat je doet in je reeks ‘Pencil Vs Camera’. Je verbergt je niet achter optische illusies maar figureert zelf in je werk. Is dat een keuze?  

Mijn hand verschijnt inderdaad in die reeks. Ik hou een tekening vast die in de foto geïntegreerd wordt. Ik voelde van in het begin instinctief aan dat dat nodig was om een evenwichtig geheel te creëren. Het is natuurlijk geen mooie vrouwenhand, mijn hand breekt de harmonie een beetje. Op die manier wilde ik het maximum uit het concept halen. Ik wilde een bruuske overgang creëren tussen de verbeelding en de realiteit van de foto. Zo zie je heel duidelijk dat er geen Photoshop aan te pas gekomen is. Ik hou de tekening echt vast en kadreer mijn foto zo dat de lijnen overeenkomen. Dat vraagt heel wat fysieke inspanning!

Jouw idee werd al veelvuldig hergebruikt …

Vooral reclamebureaus lieten zich al inspireren door het concept. Ik vind dat goed, dat bewijst dat het een goed idee is! Voor mij is ‘Pencil Vs Camera’ een beperkte reeks. Als ik honderd beelden heb, stop ik ermee. Ik ben momenteel al met andere projecten bezig. Voor ‘Digital Circlism’ maak ik pointillistische portretten van beroemdheden maar dan met grote stippen en cirkels. ‘Flesh and Acrylic’ is een project rond het lichaam. Ik beschilder levende modellen van kop tot teen en integreer ze in een trompe-l’oeuil. En vorig jaar startte ik een muzikaal project op… een nieuw avontuur.

(*) Volkswagen Magazine is het officiële tijdschrift van Volkswagen met auto-advies, de laatste nieuwe modellen van Volkswagen, wedstrijden maar ook lifestyle, sport en festivals. Lees dit interview op Volkswagen Magazine website.

Ben Heine interview and printed cover in Volkswagen Magazine (October 2013)
Editorial, interview and cover in Volkswagen Magazine (2013)
Ben Heine art in Volkswagen Magazine - Belgium (October 2013)
Ben Heine art for an article in Volkswagen Magazine (2013)